Nya Krösatåg

Nuvarande Krösatåg börjar uppnå slutet av sin livslängd och nya tågfordon har upphandlats. Bakgrunden till nya tåg är regionernas mål om en attraktiv och konkurrenskraftig kollektivtrafik som bidrar till att fler ska välja att åka med miljövänliga kollektiva färdmedlen. Det krävs också att tågen som ska köra på sträckan Tranås-Nässjö- Alvesta- Hässleholm är anpassade till signalsystemet ERTMS när detta uppdateras.

28 nya tåg

28 st nya tåg är upphandlade, 20 st av tågen är elektriskt drivna och 8 är bimodala, vilket innebär att de kan drivas elektriskt och med förbränningsmotor.

Förbränningsmotorerna är godkända för fossilfritt bränsle vilket ligger i linje med regionernas beslut om fossilfri trafik. De bimodala fordonen ska trafikera sträckor som inte är elektrifierade.

Tågen är baserad på plattformstypen CAF-s Civity plattform som bygger på flexibilitet och modularitet vilket för att båda typerna kommer se tekniskt och estetiskt lika ut till stora delar.

Fakta om tågen

  • Topphastighet 200km/h för de elektriska tågen, 140 km/h för de bimodala tågen.
  • 190 fasta sittplatser i de elektriska tågen, 140 i de bimodala. Dessutom finns fällstolar. Inredningen anpassas för arbets- och vardagsresor med restider över två timmar med ställbara stolar med arbetsbord, eluttag och Wi-Fi.
  • Flexytor med fällstolar samt möjlighet att ta med större bagage och cyklar kommer finnas liksom en avdelning anpassad för resenärer med funktionsvariationer med plats för rullstol. Två toaletter, varav en anpassad för resenärer med funktionsvariationer.
  • Tågen upphandlas och köps in av Transitio och hyrs sen av länstrafikbolagen.
  • De nya el-tågen ska primärt trafikera sträckorna:
    Jönköping – Nässjö – Alvesta – Växjö
    Värnamo – Alvesta – Växjö
    Nässjö – Tranås
    Växjö – Älmhult – Hässleholm
    Karlskrona – Emmaboda – Kalmar
  • De nya bimodala-tågen ska primärt trafikera sträckorna:
    Kalmar – Linköping
    Västervik – Linköping
  • De första tågen levereras 2024.