Bild på kundtjänstmedarbetare.

Kundservice

På denna sida hittar du information om förseningsersättning, hittegods och vår bokningssupport. Längst ner på sidan hittar du vanliga frågor och svar.

Två kvinnliga resenärer som undrar var tåget är någonstans.

Förseningsersättning

Du kan få ersättning om din resa blir försenad eller om den blir inställd. Ansökan om förseningsersättning ska göras till det trafikföretag som köpte din biljett av

 

Bild på tågvärd som står på perrongen och tittar in i kameran.

Upphittat

Har du glömt något ombord på våra tåg? Då vill vi såklart hjälpa dig att hitta det. Hittegods hanteras av tågoperatören SJ Krösa. 

Kontaktuppgifter till hittegodshanteringen

Telefonnummer: 08-578 848 00
Öppettider: Helgfria vardagar klockan 12.00-16.00.

 

Gå till hittegodshanteringen

Utlämningsställen för hittegods

Kalmar

Adress: Stationsgatan 5
Måndagar och fredagar klockan 10.30-17.00
Onsdagar klockan 12.30-19.00 

Nässjö

Adress: Järnvägsgatan 9 (våning 2 i stationshuset)
Måndag-fredag klockan 12.00-16.00

Linköping

Adress: Lokstallsgatan 9
Måndag-fredag klockan 12.00-16.00

Bild på pappa och son som sitter och tittar ut genom fönstret ombord på ett Krösatåg.

Bokningsupport Krösatågen

Bokningsupporten hjälper dig som har resplusbiljett att boka om din resa om den är helt eller delvis försenad. Supporten hanterar hela Krösatågssytemet för resplusbiljetter. 

Telefonnummer: 010-35 75 019
Öppettider: helgfria vardagar klockan 05.45-22.30, lördag klockan 08.30-20.00 och söndagar klockan 07.45-22.00. 

Ring till bokningssupporten

FAQ

  • Nej. Du köper biljetter via något av länens kollektivtrafikbolag. Länstrafiken Kronoberg, Jönköpings kollektivtrafik, Kalmar länstrafik, Skånetrafiken, Blekingstrafiken och Hallandstrafiken.

  • Nej, du kan inte boka en specifik sittplats på Krösatågen.

  • Du hittar tidtabeller, avgångar och ankomsttider via länstrafikbolagens reseplanerare.

  • Hur din resa påverkas kan du se via trafikinfo på Trafikverket och via länstrafiksbolagens hemsidor hittar du aktuell information om eventuell trafikstörning eller ändring på din resa.

  • Servering finns på sträckorna Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping.

  • Barnvagnar är välkomna i mån av plats, utan extra kostnad. På tågens utsida finns dekaler som visar den vagn där du lättast tar ombord din barnvagn.

  • Inga cyklar får medföras på sträckorna Kalmar-Linköping, Västervik-Linköping

    I övriga delar av systemet får cykel tas med på måna av plats och ska placeras på särskild plats. Det är tågvärden som avgör om det finns plats.

    Tänk på att du cyklar delar plats med barnvagnar och liknande. Du är inte garanterad plats för din cykel.

    Har du en e-cykel / el-fordon? Endast CE-märkta elfordon får tas med ombord. Elfordon får inte laddas ombord.

    Du kan inte ta med dig cykel på ersättningstrafik.